learnable. gebruikt cookies. Lees meer
Learnable.

Blog

Learnable. Carrière in Digital: Social Media Marketing

Carrière in Digital: Social Media Marketing

 

Ongeacht welk onderdeel binnen het vak digitale marketing waarin je je wilt specialiseren, is er één gemeenschappelijk element dat je nooit over het hoofd moet zien: om te genieten van het succes op lange termijn, moet je je skills voortdurend aanpassen, evolueren en ontwikkelen.

In het huidige digital marketing klimaat biedt social media een van de meest dynamische en potentieel lonende carrière pad omwille van de voortdurende toename van mobiele adoptie die zal blijven leiden tot meer populariteit van de sociale media platformen bij de consumenten.

Om het belang van social media marketing in het juiste perspectief te plaatsen, zijn hier enkele belangrijke inzichten die je moet weten:

  • Recente onderzoeken hebben aangetoond dat er tot 2018 3,119 miljard wereldwijde gebruikers van sociale media zijn, wat overeenkomt met 42% penetratie.
  • 95% van de internetgebruikers tussen 18 en 34 jaar volgen een bedrijf via sociale media.
  • 71% van de consumenten die een positieve ervaring hebben op het gebied van sociale media met een bedrijf, zullen dit waarschijnlijk aanbevelen aan hun leeftijdsgenoten, waardoor ze een onmisbare ambassadeur worden.
  • Topmerken op Instagram genieten van een sterke betrokkenheid per persoon van 4,21%.

 

Social media marketing is een essentieel onderdeel van de advertentiemiddelen van het hedendaagse bedrijf. Als je over de nodige vaardigheden, passie en kennis beschikt, heeft een dergelijk carrièrepad het potentieel voor jou om persoonlijk en financieel de moeite waard te zijn.

Social Media Executive

Achter elke activiteit of actie op sociale media rust een persoon met de expertise die nodig is om een bedrijf te vertegenwoordigen op een manier die bewustzijn vergroot, leads genereert en duurzame B2B- of B2C-relaties tot stand brengt. In de kern is dit de rol van de uitvoerder van sociale media.

Een social media manager is verantwoordelijk voor het beheer van de verschillende sociale media kanalen en campagnes van een bedrijf, met als belangrijkste doel klanten te betrekken, het commerciële bereik te vergroten en de algemene klantentevredenheid te verbeteren. Deze veeleisende en steeds veranderende rol omvat het beheren en creëren van inhoud die het bedrijf vooruit helpt en essentiële boodschappen overbrengt. Tegenwoordig zijn mensen meer verbonden dan ooit en het is de taak van de sociale media executive om gebruik te maken van deze behoefte aan sociale media gebaseerde interactie.

Terwijl, net als de overgrote meerderheid van de digital marketing posities, de rol van de social media executive kan veranderen afhankelijk van opkomende trends en technologieën, is hier een overzicht van de belangrijkste dagelijkse of wekelijkse verantwoordelijkheden:

  • Het beheren van de verschillende sociale mediakanalen van het bedrijf, het invullen van elk platform met boeiende, dynamische inhoud en het tijdig reageren op verschillende vragen van de klanten op een persoonlijke manier.
  • Verzamelen van vitale inzichten en data door middel van social listening en monitoringstool
  • Betrokkenheid en naamsbekendheid van het bedrfij stimuleren door gebruik te maken van een groot aantal methoden en strategieën voor sociale media, naast deelname aan trending inhoud en relevante gesprekken.
  • Helpen met de ontwikkeling van strategieën en campagnes voor sociale media.
  • Social media prestaties van het bedrijf volgen door middel van data-analyse en up-to-date blijven met branchetrends.
  • Sociale media manager helpen om de rest van het bedrijf te betrekken bij alle inspanningen en activiteiten op de sociale media.
     

Hier zijn enkele vaardigheden die vereist zijn om te werken als social media executive:

  • Relevante ervaring of kwalificaties in marketing voor sociale media
  • Een goed begrip van alle belangrijke sociale mediaplatforms, waaronder Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en LinkedIn
  • Een goed begrip van op sociale media gebaseerde platforms voor gegevensanalyse
  • Klantenservice en community management ervaring
  • Algemene kennis en ervaring op het gebied van copywriting
  • Een aantoonbare passie om op de hoogte te blijven van de nieuwste markttrends
  • Een mentaliteit creëren en uitzonderlijke organisatorische vaardigheden
     

Social Media Manager worden?

Om met veel vertrouwen het loopbaanpad van sociale media te volgen, moet je tijd nemen om actief deel te nemen als sociale media executie en elk facet van de rol te leren.

Met zoveel opwindende elementen van de rol zou de voortgang naar de social media manager rol tussen de twee en vier jaar kunnen duren, maar in tussentijd zijn er tal van aspecten om je uit te dagen.

Door op de hoogte te blijven van trends in de branche, vertrouwen te hebben in je creatieve ideeën en meer verantwoordelijkheid te vragen voor belangrijke social media marketing campagnes, maak je  zeker een goede kans om je carrièrevoortgang te versnellen.

Social media manager

Naast de kernvaardigheden en verantwoordelijkheden die je als een social media executive zult verwerven, zal je meer een leidende rol als een social media manager moeten op zich nemen, wat de speerpunt zal zijn van de ontwikkeling van de doorlopende sociale media strategie van het bedrijf.

Hoewel je nog steeds moet helpen bij de dagelijkse of wekelijkse taken van de social media executives die je managet, moet je een leidinggevende functie aannemen om alle initiatieven, campagnes en updates voor sociale media met vertrouwen en duidelijkheid te communiceren. Je moet ook verantwoordelijkheden strategisch delegeren, terwijl je budgetten beheert en samenwerkt met andere belangrijke afdelingen om succesvolle digitale marketing campagnes op te leveren.

Hier is een lijst met de belangrijkste verantwoordelijkheden van de social media manager:

  • Monitoring en leiding van de creatie en publicatie van relevante, originele, hoogwaardige sociale media inhoud op verschillende kanalen
  • Managing van de advertentiebudgetten door campagne strategieën te ontwikkelen die een positief rendement op investering (ROI) opleveren
  • Moedigen de verdere ontwikkeling van de kennis en vaardigheden van de teamleden aan
  • In contact blijven met andere digitale marketing managers om bijdrage te doen aan decision making over kritieke promotie initiatieven en strategieën
  • Samenwerken met influencers uit de sector om naamsbekendheid te vergroten en commercieel bereik te vergroten

Hier zijn enkele van de belangrijkste vaardigheden die nodig zijn voor de rol:

  • Sterke sociale media marketing ervaring als executive
  • Uitzonderlijke analytische vaardigheden en een goed begrip van alle belangrijke sociale media tools en platforms
  • People management skills om de teamleden te motiveren en doelen te stellen
  • Ervaring met betaalde advertenties op sociale media ee budgetten beheren
  • Kennis en kunde van content marketing met uitstekende, creatieve copywriting vermogen
  • Je werktempo moet meestal hoog zijn. Daarom moet je ook stressbestendig zijn
  • Sterke communicatie en leiderschapsvaardigheden om professionele relaties op te bouwen en te onderhouden, zowel online als offline

 

Head of Social Media worden? 

De realiteit is dat niet iedereen die laatste stap zal zetten die verder gaat dan de rol van social media manager, maar met de juiste mindset en passie en toewijding is het een echte mogelijkheid.

Om jezelf een concurrentievoordeel te geven en jezelf naar grotere hoogten te stuwen, presenteer je een aantoonbaar track record van excellentie, verrijkt met campagneresultaten en gegevens terwijl je zeer creatieve, vooruitstrevende ideeën en initiatieven in actie zet, vergroot je je kansen op verdere promotie naar Head of Social Media bij grotere bedrijven.

Head of Social Media

Als Head Of Social Media is je enige verantwoordelijkheid om de hele afdeling te overzien en om een van de belangrijkste digitale marketing professionals van het bedrijf te worden.

Als de Social leider, komt de toekomst van het sociale media succes van het bedrijf neer op jou, je acties en je visie. Daarom werk je samen met je social media managers om strategische richting te geven en leid je de verschillende social-media marketing campagnes van het bedrijf vanaf de top.

Je bent verantwoordelijk voor het formuleren van strategieën die de social media inhoud en publicaties op verschillende kanalen optimaliseren, deze initiatieven communiceren met je social media manager, terwijl je datagedreven doelen en marketingbudgetten toewijst.

Fundamenteel, als de directeur van sociale media, zal je primaire focus liggen op leiderschap, samenwerking, communicatie, innovatie en opportuniteit management. Daarbovenop is een strategische analyse nodig om de visibiliteit van je bedrijf op sociale media en de ROI te vergroten, te evolueren, te ontwikkelen en te stimuleren. Het is een cruciale rol met een groot niveau van verantwoordelijkheid en veerkracht die vereist is voor succes.

Bovenop de vaardigheden die nodig zijn als social media manager, zijn hier nog enkele andere belangrijke eigenschappen die je nodig zult hebben als de eindverantwoordelijke van je organisatie voor sociale media affairs:

  • Onberispelijke leiderschapsvaardigheden en ervaring, met public speaking skills om de essentiële boodschappen te communiceren aan alle belanghebbenden in de hele organisatie.
  • Bekwaamheid om je team te inspireren, leiden, motiveren en begeleiden naar succes
  • Een diepgaande kennis van de platforms, software en hulpmiddelen die bijdragen aan het succes van sociale media.
  • Uitgebreide ervaring met data-analyse van verschillende bronnen en platforms
  • Onberispelijke organisatorische en interdepartementale communicatievaardigheden op hoger niveau
  • Het vermogen om belangrijke doelen te stellen en budgetten toe te wijzen voor verschillende sociale media marketingactiviteiten

Het hoofd van sociale media zijn, kan in gelijke mate stressvol, veeleisend, opwindend, uitdagend en lonend zijn. Door het carrièrepad van de sociale media geleidelijk op te voeren, de tijd te nemen om je zelfvertrouwen op te bouwen en je vaardigheden te verbeteren, en tegelijkertijd je aanpak te ontwikkelen in overeenstemming met zich steeds verder ontwikkelende industrie trends, is dit een rol waar je jarenlang op kunt bloeien.

Head of Digital Marketing worden?

Als je naar dit niveau klimt en je wilt verder gaan, kun je de nodige maatregelen nemen om Head of Digital Marketing te worden. Als je echter besluit dat het leiden van sociaal gedrag precies is waar je wilt zijn, zul je ongetwijfeld een ongelofelijk lonende carrière hebben.

Key Takeaways

Om succesvol te kunnen onderhandelen over je carrière als social media marketeer, moet je een aantal basisvaardigheden beheersen. Je voortgang zal niet alleen afhangen van je ervaring in elke rol, maar je vermogen om te evolueren met veranderingen in de sector, terwijl je je vermogen om te inspireren en te innoveren toont. De top bereiken is grotendeels afhankelijk van je gezamenlijke en communicatieve vaardigheden, naast je creatieve vaardigheden en technische kennis.


Sarah Azmin

Business Partner @ Learnable.