learnable. gebruikt cookies. Lees meer
Learnable.

Blog

Learnable. Een paar tips voor als je gaat solliciteren voor een digital marketing job

Op sollicitatiegesprek gaan is erg spannend, zeker als je gaat solliciteren voor een tech job en niet het volste vertrouwen hebt in je skills. 

Om je naar dromjob toe te helpen sommen wij enkele do's en don'ts op.

Informeer je goed over het bedrijf

Een werkgever neemt geen kandidaat aan die het niet belangrijk genoeg vond om wat research te doen voor het gesprek. Zorg dus dat je flink wat kennis hebt over degene met wie je wilt werken.

Een sollicitatiegesprek is niet alleen bedoeld zodat zij iets over jou te weten komen: het is ook een kans voor jou om te laten zien dat jij weet wie zij zijn en waarom jij goed bij hen past.

Hier zijn een aantal dingen die je over een bedrijf moet weten vóór een interview:

  • De producten en diensten die ze aanbieden
  • De uitdagingen waar ze voor staan
  • Het soort klanten dat ze hebben
  • Wie hun concurrenten zijn
  • Hun voormalige prestaties
  • Hun missie
  • Wat de functie inhoudt

 

Wees niet bang om suggesties te bieden

Digitale marketing is een discipline waar testing en optimalisatie centraal staan. Voel je daarom ookvrij om je potentiele werkgever aanbevelingen te doen om zijn marketing te verbeteren, zonder betweterig en arrogant over te komen.

Bijvoorbeeld kan je na een concurrentieanalyse gemerkt dat de organisatie niet zo sterk aanwezig is op social media en kun je een aantal manieren voorstellen waarop ze hun bereik kunnen vergroten. Dit laat niet alleen zien dat je je huiswerk hebt gedaan, maar ook dat je analytisch denkt,  om het succes van het bedrijf geeft, je nodige skills hebt en je toegewijd bent aan de verbetering van anderen.

 

Wees niet te bescheiden over je eigen successen 

Een sollicitatiegesprek is het moment om jezelf te verkopen en uit te leggen waarom je de ideale kandidaat bent.

Veel mensen vinden het ongemakkelijk om zichzelf op een voetstuk te plaatsen, maar tijdens het sollicitatiegesprek wil je toch de beste versie van jezelf laten zien. Blijf niet te lang staan bij gegevens die al op je CV staan. Een CV functioneert eerder als ticket voor het gesprek. Vertel ze waarom jij goed bij het bedrijf past en hoe jouw vaardigheden en kennis voldoen aan de vereisten waar het bedrijf naar op zoek is. 

De beste manier om jou voor te bereiden is 

a) een kort verhaal 'designen' aan de hand van de volgende vragen:

  • Welke organisaties heb je tot nu toe geholpen?
  • Welke taken heb je uitgevoerd? 
  • Wat waren de feedbacks die je vaak te horen hebt gekregen?

 

b) aantonen dat je effectief hebt gepresteerd aan de hand van outputs zoals slides, nota's, research papers, planning etc.

c) referentiebrieven van mensen met wie je hebt gewerkt.

 

Wees niet nonchalant

Passie en drive zijn belangrijke kenmerken van succesvolle digitale marketing professionals. Je moet je honger naar kennis, je leergierigheid en je liefde voor digital marketing tonen. Laat zeker zien dat je gedreven, geïnteresseerd en enthousiast bent, maar pas een beetje op dat je niet nonchalant overkomt.

Tip:

  • Voorbeelden van je werk (schoolopdrachten/projecten) meenemen is een geweldige manier om te laten zien hoe gepassioneerd je bent. Zelfs als je geen ervaring hebt met digitale marketing, kun je een persoonlijke blog/social profile gebruiken om je schrijfvaardigheden, SEO en social media marketing skills aan te tonen.

 

Wees to the point

In een poging om je ervaringen, kennis en vaardigheden over te brengen, kan je wel eens beginnen te ratelen. Een goede evenwichtsoefening is hier cruciaal. Denk goed na over welke details belangrijk zijn om een volledig beeld weer te geven van jezelf en je capaciteiten. Dat doe je best aan de hand van voorbeeldscenario's uit je vroegere opdrachten, groepswerken en projecten. 

Tip:

  • Leun niet teveel op je CV tijdens het gesprek. Als ze vragen om details, herhaal dan niet simpelweg wat ook al op papier staat. Probeer er juist voor te zorgen dat je er wat dieper op ingaat en gebruik het interview als een mogelijkheid om je ervaringen en vaardigheden uit het verleden te verbinden met de rol waar je voor solliciteert.

 

Ken het vakjargon

Digitale marketing is een redelijk gespecialiseerd vakgebied met haar eigen terminologie en maatstaven; en je zult hier het één en ander over moeten weten voordat je naar je gesprek gaat. Dit betekent niet dat je gedurende het hele interview er vakjargon doorheen moet gaan gooien, maar belangrijke termen zoals calls to action, click through, bounce rates, conversies, funnel en local SEO moeten je wel bekend zijn.

 

Maar doe ook niet alsof je alles weet...

Je hoeft niet meteen een expert te zijn die alles weet wat er te weten valt over digitale marketing. Je moet wel relevante ervaring en basiskennis van de praktijk hebben om erover te praten.

Als een term, statistiek of technologie je onbekend is, moet je de drang weerstaan om te doen alsof je kennis van die zaken hebt.

Ten eerste kun je betrapt worden en dat is veel ongemakkelijker dan gewoon toegeven dat je het niet wist. Daarnaast duurt eerlijkheid toch het langst, zeker als het gaat om een potentiële werkgever. Tenslotte is het niet erg om iets niet te weten, maar kan dat juist een mogelijkheid zijn om iets nieuws te leren.

Een drang om te willen blijven leren is waarschijnlijk één van de belangrijkste eigenschappen voor een digitale marketeer, dus is het altijd goed om te laten zien dat je ervoor openstaat om nieuwe dingen te leren.  De werkgever zal onder de indruk zijn als je elke kans pakt om je kennis te vergroten.



Sarah Azmin

Business Partner @ Learnable.