learnable. gebruikt cookies. Lees meer
Learnable.

Blog

Learnable. Hoe digitale vaardigheden jou een concurrentievoordeel kunnen geven

Volgens een studie door LinkedIn en Cap Gemini, nemen 50% van bedrijven de kloof in digitale vaardigheden onder professionele werknemers niet serieus genoeg. Er is een toenemende kloof tussen de daadwerkelijke digitale capaciteiten van de huidige werknemers en de vraag naar die vaardigheden. Technologische ontwikkelingen hebben een gigantische impact op het bedrijfsleven zoals wij dat kennen en dat zal in de toekomst zo blijven. Aangezien de vraag naar professionals met sterke digitale vaardigheden duidelijk groter is dan het aanbod, is nu de tijd om je vaardigheden te ontwikkelen voor een concurrentievoordeel.

Waarom zijn digitale vaardigheden zo waardevol?

Wat is er veranderd dat er zo’n grote vraag is naar werknemers met digitale vaardigheden? 

Het huidige marketingbeleid is koper-gericht: De wereld is tech-heavy en heeft de marketing industrie daarom getransformeerd aangezien technologie zo’n grote invloed heeft op wat kopers doen en hoe ze beslissingen nemen. Oorspronkelijk werden (potentiële) kopers benaderd via advertenties in de kranten of tijdschriften, televisie of radio. Echter, hoe we content consumeren is veranderd en daarmee de manier waarop we adverteren ook.

De moderne markt is gericht op de koper, waardoor marketing teams moeten weten hoe ze hun product of dienst moeten aanbieden als een oplossing voor verschillende problemen die de consument tegenkomt.

Daarnaast kopen veel meer mensen online in plaats van in een fysieke winkel. In de afgelopen maand heeft 80% of Americans aangegeven een online aankoop te hebben gedaan en 96% heeft wel eens een online aankoop gedaan in hun leven.

Marketeers moeten gaan naar waar de consumenten zijn en tegenwoordig is dat online. Om effectief in contact to komen met hun ideale doelgroep, hebben marketeers digitale vaardigheden nodig die voor leads zorgen, meer betrokkenheid creëren en potentiële kopers naar het einde van de online sales funnel leiden. Hiervoor is een breed scala aan digitale vaardigheden nodig, van het begrijpen van SEO-concepten tot het creëren van social media content van hoge kwaliteit.

Social selling is vereist: Als onderdeel van de digitale cultuur is een uitvoerige kennis van social media platforms en hun gebruiken één van de grootste manier dat het digitale tijdperk invloed heeft op hoe kopers beslissingen nemen en dus ook hoe marketeers met hen in contact komen. Met 2,45 miljard actieve sociale media gebruikers wereldwijd, gaan social selling en digitale marketing hand in hand. Om concurrentievoordeel te behouden, moeten marketeers weten hoe ze gebruik kunnen maken van alle beschikbaar social media kanalen, hoe ze het beste in  verbinding kunnen komen en contact kunnen houden met hun volgers en een verhaallijn creëren die klopt met de visie, missie en toon van het merk.

Daarnaast is het belangrijk om analytics van actieve social media platforms te kunnen meten en gebruiken, deze digitale marketing vaardigheid vormt een groot voordeel als marketeer.

Software en content staan in de cloud: De cloud is een internet-gebaseerd opslagplatform voor data, programma’s en software. Voor veel bedrijven biedt de cloud een toegankelijke en betrouwbare plek voor alle teamleden om toegang te hebben tot de content van het merk en de nodige tools en software te gebruiken. Om dit in perspectief te zetten, heeft de RightScale 2017 State of the Cloud report geconcludeerd dat 85% van de bedrijven nu een multi-cloud strategie gebruiken.

Hoewel cloud-gebaseerde software vaak redelijk makkelijk te begrijpen is, is het belangrijk dat alle marketing professionals verschillende cloud-gebaseerde platforms begrijpen, aangezien ze een cruciaal onderdeel van de dagelijkse bezigheden van een bedrijf vormen.  

Digitale Vaardigheden Helpen Organisaties Vooruit

Digitale vaardigheden en kennis zijn een fundamenteel onderdeel van organisatorisch succes. Als je digitale marketing skills beheerst kan dat een organisatie helpen vooruitgang te boeken en word je automatisch een onmisbare schakel die hen kan helpen hun toekomst te bepalen.

Toch hebben veel organisaties zichzelf nog niet afgestemd op de digitale vaardigheden die ze nodig hebben. In de VS zegt slechts 31% van organisaties dat ze “digitaal betrokken” zijn, in Ierland is dat slechts 40% en in het Verenigd Koninkrijk maar 25%. Daarnaast gelooft het merendeel van werknemers dat de digitale en technologische veranderingen in hun organisatie te langzaam gaat. Met de juiste digitale vaardigheden, kun je organisaties helpen de data-gedreven krachtpatsers te worden die ze moeten zijn. In veel moderne bedrijven missen ze de interne digitale expertise, waardoor ze ofwel in digitale marketing training voor hun bestaande marketing teamleden moeten investeren of moeten zoeken naar passende externen.

Wie weet hoe data-gerelateerde inzichten kunnen worden bereikt, gemeten en geanalyseerd met digitale tools, kan verwachten dat organisaties binnenkort langskomen op zoek naar hulp, wat betekent dat je een concurrentievoordeel behoudt over andere potentiële kandidaten die niet de juiste digitale vaardigheden bezitten.

Digitale Vaardigheden houden je veelzijdig en flexibe

De digitale revolutie blijft voorlopig nog wel even, dus misschien is het een goed idee om te investeren in je eigen professionele capaciteiten en mee te doen aan een complete digitale marketing opleiding? Hierdoor zal je niet alleen een onmisbaar onderdeel van een organisatie worden, maar je blijft veelzijdiger en flexibeler als je verder gaat op je eigen carrièrepad. Hoewel een groot deel van de moderne markt weer terug gaat naar traditionele levensgewoonten, zoals het lezen van paperbacks in plaats van e-books, of op de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto, neemt de digitale revolutie de werkplek over. Om als marketing professional een offline concurrentievoordeel te behouden, zul je aan je online digitale marketing skills moeten werken.

Het is niet meer genoeg om alleen te weten hoe je Microsoft Office en basis social media platforms moet gebruiken. Vandaag de dag zijn de beste marketeers goed geïnformeerde, zeer gekwalificeerde meesters van digitale platforms, die hun digitale vaardigheden in veel verschillende online mediums weten toe te passen. Een marketeer die bijvoorbeeld social media content van hoge kwaliteit weet te produceren en haar succes kan bijhouden heeft meer waarde dan een marketeer die geen analytics kan meten of cross-sharing mogelijkheden op social media platforms weet te benutten.

Digitale marketing training kan je daarbij helpen zodat je niet uit het veld te slaan bent als digitale marketeer en je actie kunt ondernemen in de digitale wereld om je merk of bedrijf te helpen te bloeien.

De Voordelen van Investeren in Digitale Marketing Training

Hoewel digitale vaardigheden zeer gewild zijn op de professionele markt, hebben veel bedrijven nog steeds niet de digitale marketing training die marketeers dat concurrentievoordeel biedt. Of je nu een doorwinterde professional bent in de digitale marketing wereld of een huidige marketeer die zijn digitale vaardigheden wil upgraden, een goede digitale marketing cursus kan je helpen je vaardigheden tot updaten naar een niveau wat nodig is om de volgende stap te nemen in je carrière en te bloeien in de professionele wereld.

Onafhankelijk van waarom je er nu voor kiest je marketing carrière te integreren met kwalitatieve digitale vaardigheden, een digitale marketing programma met een goede reputatie is een cruciaal onderdeel van het behouden van een concurrentievoordeel vakgenoten. Het zal niet alleen je toekomstbestendige digitale vaardigheden verbeteren, maar je zult je doelgroep en hoe zij hun tijd online doorbrengen beter begrijpen.

Digitale marketing is de toekomst van het bedrijfsleven, aangezien er geen tekenen zijn dat consumenten ergens anders zoveel aankoopbeslissingen maken als online. Hoewel niet alle aankoop online worden voltooid, vindt 67% van de koperservaring digitaal plaats. Als je een gepassioneerde marketeer bent, zorg dan voor een streepje voor in jouw gekozen industrie en kies ervoor om digitale vaardigheden te ontdekken die je verder zullen brengen.


Sarah Azmin

Business Partner @ Learnable.