learnable. gebruikt cookies. Lees meer
Learnable.

Blog

Learnable. Wat zijn de huidige digitale marketing trends voor bedrijven?

 

Digitale marketing gaat, zoals alles eigenlijk, door trends heen, maar hoewel sommige trends komen en gaan zonder dat de meeste mensen het ooit in de gaten hebben, worden veel ervan permanente onderdelen van het repertoir.

De reden is dat de meeste digitale marketing trends opkomen als reactie op nieuwe technologieën of nieuw consumentengedrag, wat betekent dat ze inspelen op een vraag die zich al is begonnen te ontwikkelen.

De opkomst van mobiele marketing was bijvoorbeeld een directe reactie op de razendsnelle increase van smartphonegebruik dat zich de laatste paar jaar heeft voorgedaan, vooral onder consumenten die hun apparaten gebruiken om te winkelen of producten te researchen.

Hoewel er ooit een tijd was dat mobiele marketing trendy was, is het nu maar een gewone – maar wel onmisbare – tool in de kist van de mobiele marketers.

Daarom is het belangrijk om de trends binnen de industrie in de gaten te houden. In dit artikel bekijken we 5 populaire digitale marketing trends die zich nu voordoen in de wereld van de kleine bedrijven.

1. Social Media Marketing

Social media is een extreem belangrijke tool voor digitale marketers en dit komt omdat prospects, klanten en publieken zoveel van hun tijd doorbrengen op deze netwerken.

Wereldwijd spenderen social media gebruikers gemiddeld 135 minuten per dag op sociale netwerken en dit getal stijgt ieder jaar. Mensen gebruiken social media niet alleen om in contact te blijven met vrienden en familie, maar ook om producten en diensten te researchen, om in contact te komen met de merken die ze steunen en ze te helpen met hun aankoopbeslissingen. Met andere woorden, als je niet op social media in contact bent met je prospects en publiek, gaat de concurrentie ervan profiteren.

Daarom storten veel kleine bedrijven zich op de social media marketing wereld en meer dan 70 % is van plan in 2018 nieuwe klanten aan te trekken hiermee, inclusief 75% van hen die specifiek Facebook gebruiken.

Hieronder vind je een aantal manieren waarop kleine bedrijven social media marketing kunnen gebruiken om groei te stimuleren en nieuwe klanten aan te trekken:

  • Het delen van interessante en relevante content
  • Je publiek aanzetten tot gesprekken met elkaar
  • Social media gebruiken voor klantenservice, inclusief het beantwoorden van vragen en het behandelen van klachten
  • Het gebruiken van social media advertenties om nieuwe publieken te bereiken en prospects over de streep te trekken
  • Het opbouwen van merkbekendheid en –loyaliteit door actief deel te nemen, reacties te plaatsen en te delen
  • Samenwerken met influencers om nieuwe markten te bereiken en bekendheid en vertrouwen te vergroten
  • Het analyseren van data om het gedrag van klanten en prospects beter te snappen en te begrijpen wat ze willen en nodig hebben
  • Het verzamelen van user-generated content (content gemaakt door gebruikers) om te delen
  • Op een persoonlijker niveau in contact komen met je publiek en het opbouwen van relaties


2. Voice Strategie

Mondelinge communicatie is één van de makkelijkste en meest gangbare vormen van mensenlijke interactie, dus het is vast niet verassend dat mensen graag hun stem willen gebruiken in de interactie met technologie en hun favoriete apparaten.

De helft van de consumenten gebruikt al voiceassistentie en 81% van die mensen gebruiken met het door middel van hun smartphones. Organisaties die relevant willen blijven zullen zich moeten aanpassen aan deze nieuwe aanpak van de traditionele manier van internetzoekopdrachten. Daarom is het creëeren van een voice zoekstrategie steeds meer een prioriteit voor kleine bedrijven.

Eén heel belangrijk punt als het gaat om een grondige voicestrategie is om je content te optimaliseren door het gebruik van de juiste keywords die veel gebruikt worden in voice searches, inclusief lange staart zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf, woorden zoals “beste” en “prijs”, zoekwoorden die voorkomen in de gebiedende wijs, maar ook in vraagstellingen en zoekwoorden die antwoord geven op het type vragen die jouw klanten stellen.

Het is belangrijk om te onthouden dat de meeste voice zoekopdrachten in feite vragen zijn, dus content moet erop inspelen door gerichte antwoorden te bieden. Een andere geweldige voice strategie is het aanmaken van een Alexa skill of Google action, waardoor je klanten kunt bereiken die Alexa of Google Home voice assistants gebruiken.


3. Branded en Live Video Investeringen

Video is al lang een drijvende kracht in de digitale marketing omdat het de aandacht vasthoudt en het is voorspeld dat tegen 2012 video 82% van het consumenten internetverkeer zal opmaken.

Dat betekent niet dat video marketing statisch is en er worden steeds weer nieuwe manieren gevonden om het publiek aan te trekken tot video. Twee populaire trends op het moment zijn branded en live video.

Door branded content kunnen bedrijven de vruchten plukken van alles wat video te bieden heeft. Het trekt de aandacht, biedt in korte tijd veel informatie, verbetert gesprekken en is aantrekkelijker dan een simpele tekst – maar het stimuleert ook vertrouwen en bouwt relaties op met het publiek.

Live video is wat nieuwer, maar wordt al snel een extreem populaire vorm van content onder consumenten en het wordt verwacht dat het in 2021 13% van het videoverkeer zal opmaken. Eén van de redenen dat live video zo aantrekkelijk is is dat het interactief is en het publiek uitgenodigd wordt actief deel te nemen door rechtstreeks te bellen, vragen te stellen en onderdeel uit te maken van het gesprek, wat goed is voor de opbouw van relaties.

Veel marketeers zijn huiverig voor video content om één simpele reden: het heeft de reputatie dat het duur is om te produceren. Toch hoeft het creëeren van video content niet altijd duur te zijn, ontdek onze top tips voor het creëeren van uitzonderlijk goede, maar betaalbare video content.

4. Vernieuwende Content

Content is de munteenheid van de digitale marketing en hoewel er sommige klassieke contenttypes zijn die altijd wel zullen blijven, zijn er altijd nieuwelingen die tijdelijk de manier waarop content geconsumeerd wordt revolutioneren.

Op het moment is interactieve content die het publiek actief bezig laat zijn met merken, een groeiende trend. Dit betekent dat er veel types content zijn waarmee je kunt experimenteren, zoals:

  • Polls
  • Geanimeerde infographics
  • Quizzes
  • Prijsvragen
  • Beoordelingen
  • Online stemmen


Een ander nieuw type content dat het goed doet is expiring content en dit is waarschijnlijk geïnspireerd door het idee van Snapchat, waar snaps na 24 uur al verwijderd worden.

Expiring content werkt grotendeels hetzelfde. Het is maar een bepaalde tijd beschikbaar voordat het weer uit de lucht wordt gehaald. Het is aanlokkelijk omdat het een gevoel van spoed en exclusiviteit teweeg brengt en omdat mensen niets willen missen, zullen ze meer moeite doen om deze content te vinden.

5. Het Digitale met het Traditionele Mengen

Digitaal is misschien de manier van het heden en de toekomst, maar dit betekent niet dat het ooit alles zal overnemen – mensen vinden het nog steeds leuk om in fysieke winkels the shoppen en daarom hebben veel bedrijven nog steeds fysieke locaties.

Daar staat tegenover dat moderne consumenten steeds meer verwachten van shoppen in een winkel en dit geldt ook voor de integratie van digitale elementen in de fysieke winkelervaring en de naadloze aansluiting tussen de twee. Daarom hebben veel bedrijven technologieën geadopteerd die hen de kans geven digitaal te communiceren met hun consumenten die zich fysiek bij hen in de buurt bevinden en één gebruikelijke manier om dit te doen is door gebruik te maken van beacons.

Wanneer een bedrijf een beacon gebruikt, kan deze signalen sturen naar mobiele apparaten die zich binnen een bepaald gebied bevinden, bijvoorbeeld door pushnotificaties of speciale tijdsgevoelige kortingsbonnen aan potentiële klanten te sturen die in de buurt zijn.

Echter, beacons kunnen voor veel meer gebruikt worden en hier zijn enkele vernieuwende manieren waarop kleine en grote bedrijven en organisaties de beacontechnologie gebruiken voor resultaten:

  • Beurzen die beacons installeren in de keykoords die aanwezigen dragen zodat exposanten makkelijker kunnen communiceren
  • Detailhandelaren gebruiken ze om consumenten de kans te geven naar de voorraad te kijken en producten in de winkel te scannen
  • Hotels die ze gebruiken in plaats van sleutels voor kamers
  • Sportverenigingen die met fans in het stadium communiceren via beacons
  • Luchtvaartmaatschappijen die beacons gebruiken om reizigers op de hoogte te brengen over vluchttijden, vertragingen en andere belangrijke informatie

Digitale marketing is een dynamisch veld wat zich steeds maar blijft ontwikkelen en dit komt vooral omdat de technologie en het consumentengedrag wat digitale marketing informeert steeds blijft veranderen.

Voor digitale marketers en voor kleine bedrijven is het dus belangrijk om de veranderingen en trends in de gaten te houden die zich voordoen binnen de industrie. Het is tegenwoordig veel te gemakkelijk om irrelevant te worden in een wereld die zo snel gaat als je de concurrentie en prospects niet bij kunt houden.

Het goede nieuws is dat de meeste trends die zich voordoen in digitale marketing ontwikkelingen zijn en niet totale veranderingen, dus hoef je niet constant alles compleet om te gooien om toch een voorloper te blijven, maar eerder een strategische revolutie als het gaat om social media, content, voice en de manier waarop bedrijven online en in de fysieke wereld met hun klanten communiceren.  


Sarah Azmin

Business Partner @ Learnable.